2009-04-19

A Perfect Circle - Thirteenth Step



A Perfect Circle är ännu ett exempel på att en så kallad supergrupp faktiskt kan leva upp till förväntningarna. Bandets upphovsman är Billy Howerdel, en studiomusiker som spelat med bland andra NiN och Tool. Det är just med Tools sångare Maynard James Keenan som Billy i huvudsak har komponerat musiken till APC. Även Twiggy Ramirez från Marilyn Manson och James Iha från Smashing Pumpkins är med på ett hörn.

Bandets debutskiva, Mer de Nomes, släpptes under 2000 och hyllades unisont av kritiker och framför allt Tool fans. På skiva låter APC som ett mer melodiskt Tool med mer rock inslag och mindre metal. Debuten var väldigt bra men jag tycker att uppföljaren Thitreenth Step är snäppet bättre. Det är mycket fylligare ljud, mer instrument och det hela känns helt enkelt grymt proffsigt. Jag kan tänka mig att alla som gillar Tool definitivt har hört APC också, det räknar jag med, men för alla er andra kan bandet vara en bra inkörsport till Tools lite mer matiga katalog.

Lyssna:

1 kommentar:

Anders sa...

Jajjebox, jag håller med till 100% Det här är en kanonskiva!