2009-04-22

Russian Circles - Enter



Russian Circles är en trio från Chicago som spelar en väldigt unik mix av post-metal/rock. Allteftersom jag grävde mig djupare ner i post-svängen så kom jag relativt nyligen över gruppens första skiva, Enter. Bandet härstammar från samma stad som Pelican och precis som dom så spelar Russian Circles endast instrumental musik. Tro nu för allt i världen inte att det betyder att de två banden är snarlika, för så är verkligen inte fallet. Det finns givetvis en del likheter men på det hela taget så är Russian Circles väldigt mycket bättre på nästan alla plan.

Jag skulle nog kunna sträcka mig så långt som att det här är det bästa som spelas hemma hos mig just nu. Det som gör Enter så bra är den blandning av många olika genrer som Russian Circles spelar. Skivan är inte lika tung som till exempel Neurosis eller Cult Of Luna inte heller är den lika snäll som Mogwai. Men allt där emellan finns representerat på Enter och det vävs samman på ett sätt som känns så naturligt att det blir till något helt eget som saknar motstycke bland liknande akter.

Det går inte att bilda sig en rättvis uppfattning av Russian Circles storhet bara genom att lyssna på den låten som återfinns här nedan för plattan är så mångfacetterad att du måste höra alla spår. En riktigt, riktigt grym skiva från ett band som jag verkligen hoppas kommer få det stora genombrott som dom förtjänar. Missa inte!

Lyssna:

1 kommentar:

Anders sa...

Haha, det här är ju helt sjukt, dom var ju oxå kanonbra!! var fan gräver du upp alla band?