2009-05-24

Looptroop - Modern Day City Symphony



Ärligt talat så är jag inte mycket för svensk hip hop överhuvud taget. Det mesta är skräp med några få undantag som vissa av Petters skivor och Mobbade Barn Med Automatvapen och deras medlemmars olika sidoprojekt. Men Looptroop spelar i en helt egen liga och jag räknar inte ens med dom i genren "svensk" hip hop. Det är förvisso sant att Looptroop började spela in material på svenska, vem kan glömma underground klassikern Jag Sköt Palme, men när Modern Day City Symphony släpptes i slutet av nittiotalet så sopade den mattan med allt som tidigare producerats i Sverige och allt efterkommande med för den delen.

På Modern Day City Symphony rappar Promoe, Cos-M.I.C. och Supreme på engelska och det låter faktiskt riktigt, riktigt bra. Man hör givetvis att dom inte är från staterna men det tycker jag är bra, det var liksom inte intentionen med plattan att kopiera något från Amerika. Men det som verkligen får skivan att lyfta är Magnus Bergkvist alias DJ Embee's fantastiska produktioner. Han är Sveriges svar på DJ Premier så till vida att han med mycket små medel skapar otroligt grymma beats men med en egen touch av vemod. Lyssna på hans soloplatta, Tellings From Solitaria, så förstår ni hans storhet.

De efterkommande plattorna med Looptroop är, som alltid i den här genren, inte alls lika stabila som Modern Day City Symphony. Men det är väl för att jag personligen gillar den mer renodlade och avskalade typen av hip hop som producerades från början av nittiotalet och fram till millennieskiftet. Promoes senaste låt, Svenne Banan, skall vi inte ens tala om. Mårten, bara så du vet, du sålde ut. Big Time! Men det är lugnt, jag slänger på Modern Day City Symphony och njuter av det finaste stycket urban musik som Sverige någonsin lyckats skita fram.

Lyssna:

Inga kommentarer: