2010-05-15

Burst - Lazarus Bird



När jag var och såg Isis för ett par månader sedan blev jag tipsad av en bekant om Burst från Kristinehamn. Jag hade aldrig hört dom tidigare så när Lazarus Bird gick på i bilen på vägen hem var jag såld, totalt.

Historien om Burst börjar, som så många gånger förr, med ett grindcore/hardcore band som i takt med att deras musikaliska expertis ökar börjar söka sig mer och mer mot progressive metal. Det hela utvecklades med 2004 års Origo som omdefinierade hela soundet från Burst och på ett magnifikt sätt fick bandet att blomma ut i all sin prakt. 2008 släpptes så Lazarus Bird, kanske en utav de mest progressiva metalskivorna från Sverige någonsin.

Jag har vid ett flertal tillfällen beskrivit liknande musikaliska verk i Skivbacken men Burst är verkligen något extra, helt i klass med giganter som till exempel Tool. Det ryms så fruktansvärt mycket komponenter på Lazarus Bird att det blir svårt för en simpel bloggare att på ett rättvist sätt beskriva plattans storhet, det måste helt enkelt upplevas. Även folk som inte gillar metal kommer garanterat att inse kvalitén i hantverket.

Sorgligt nog så blev den här juvelen det sista som Burst producerade och nyligen hölls en avskedskonsert som jag tyvärr missade. En kamrat har dock med en liten hårdrockstår i ögat beskrivit hur den första delen av konserten innehöll Lazarus Bird rakt av, en kort paus och när bandet sedan intar scenen för andra gången har sångaren rakad skalle och de gamla hardcore låtarna manglas igenom. Helt fenomenalt, förbannat synd att man missade det.

2 kommentarer:

Anders sa...

ojojoj, välkommen tillbaka mannen, var fan har du hållit hus? Har kollat in här då och då, men då man vecka efter vecka möts av samma Misfits-inlägg så tänker man till slut att "han har nog lagt av med musikbloggandet". Välkommen tillbaka återigen, här ska snackas musik! Burst? Har jag aldrig hört men det låter ju onekligen spännande! Var det inte nån snubbe i mina grindhjältar Nasum som även spelade i Burst?

Pär sa...

Det här lät riktigt bra. Det händer saker hela tiden. Tack för tipset.