2009-05-08

Feeder - The Singles



Feeder är en lite besynnerlig bekantskap för min del. Gruppen är tydligen väldigt stora och har fått både fina recensioner och höga försäljningssiffror under mer än tio års tid. Men trots detta så hade jag aldrig hört talas om dom, vilket är smått otroligt med tanke på mitt och mina vänners musikintresse under min uppväxt. Men så när Playstation spelet Gran Turismo 3: A-Spec dök upp under början av tvåtusentalet så hörde jag Feeder för första gången, även om jag just då inte visste vad gruppen hette.

Bandet slog igenom med albumet Echo Park som släpptes 2000 men innan dess så hade dom skapat en stor fanbase och blivit kritikernas gullegrisar med skivorna Polythene och Yesterday Went To Soon. Feeder lirar en någorlunda straight forward alternative rock som är så pass lättsmält att den går hem i nästan alla läger. Samlingen The Singles innehåller arton av gruppens totalt fyrtio(!) singlar och dom hämtas från samtliga plattor. Jag tycker att låtarna från Comfort in Sound är bäst eftersom dom är väldigt melankoliska till följd av trummisen Jon Lees självmord strax före skivans release. Bästa spåret är lätt Just A Day som från början var en b-sida på en annan singel från Echo Park, det var alltså den låten jag först hörde i Gran Turismo för nästan tio år sedan.

Lyssna:

Inga kommentarer: